Tamari, Shoyu, Umeocet a Tahini, jak je použít? Proč je mít doma?

Tamari

Je jedním z druhů kvalitních sójových omáček, který vzniká při výrobě misa. Ve srovnání se sójovu omáčkou shoyu má tmavší barvu a také chuť podstatně výraznější. Obsahuje i více minerálů a stopových prvků. Je slanější než shoyu. Jelikož výtěžnost při výrobě tamari je mnohem nižší než u shoyu, je jeho cena o něco vyšší. Tamari obsahuje živé enzymy a stimuluje vylučování trávících šťáv. Obsahuje vysoce kvalitní aminokyseliny a mikroorganismy důležité pro dobré trávení. Neutralizuje extrémy kyselin i zásad. Tamari posiluje kontrakce srdečního svalu. 

 

Shoyu

Je tmavě hnědá tekutina, vyrobená ze sójových bobů, které byly vystaveny fermentačnímu procesu. Tradičně se vyrábí kvašením rozdrcených napařených sójových bobů, rozdrcené pražené pšenice, vody a soli, za přítomnosti fermentační kultury. Fermentace je přírodní proces, při kterém dochází ke štěpení tuků, cukrů a bílkovin a zároveň vzniká velké množství vitamínu B12. Po ukončení fermentace se pod silným tlakem lisuje v bavlněných pytlích. Po oddělení sojového tuku se získává čistá sójová omáčka vynikající přírodní chuti, která je základní přísadou do asijských pokrmů. Kvalitní japonská omáčka je na rozdíl od čínské řidší a přírodnější. Je to koření se silným harmonizačním účinkem. 

 

Jaký je rozdíl mezi levnou sojovou omáčkou a kvalitní sojovou omáčkou Shoyu a Tamari:

Běžné levné sojové omáčky nejenom že nebyly fermentovány, tudíž neobsahují vitamín B12, ale obsahují glutaman, cukr, různá barviva, či dokonce živočišné extrakty. Nejsou rozhodně zdraví prospěšné, a ani chuťově se pravým sojovým omáčkám Shoyu a Tamari nemohou vyrovnat.

Sojové omáčky Shoyu a Tamari mají slanou chuť, ale nižší množství sodíku než tomu je u kuchyňské soli. Používají se nejen k dosolování a dochucování pokrmů ale také k léčebným účelům. Používají se na ochucování polévek, omáček, zeleninových pokrmů, pomazánek, salátů, luštěnin i na ochucení masových pokrmů.

Sojovou omáčku Shoyu přidávejte do pokrmu na posledních několik minut vaření (s vyjímkou marinování). Pokud vaříte déle, vytratí se delikátní chuť. Pokud je nutné pokrm osolit již na začátku vaření, nejlepší je pokrm mírně osolit mořskou solí ihned a před koncem vaření dochutit sojovou omáčkou.

 

Umeocet

Umeocet má svojí specifickou slano – kyselou chuť. Hodí se tedy do zálivek, salátů, polévek (kulajda), ale i k luštěninám. Používám ho i na dosolení jídla po uvaření. Umí totiž skvěle “zvednout” i ostatní chutě. Navíc s tou výhodou, že se naše tělo nemusí potýkat s náročným zpracováváním soli, která neprošla varem.

 

Ve skutečnosti se nejedná o ocet, ale o vedlejší produkt, který vzniká při nakládání švestiček umeboshi.

 

Účinky umeocta jsou překvapivé. Umeocet je doporučován proti žaludečním potížím, zlepšuje chuť k jídlu. Může zlepšit zažívání, snížit únavu, eliminovat pálení žáhy; napomáhá proti bolestem hlavy, zpomaluje stárnutí. Navzdory své chuti snižuje kyselost v těle a neutralizuje toxiny. Obsahuje enzymy a dodává energii. Celkově harmonizuje organismus vašeho těla. Vyrovnává pH našeho těla při překyselení, odstraňuje také všechny kvasinky a plísně z organismu. Je výborný v horkém létě nebo po sportu, kdy váže v těle vodu a dodává mu cenné látky.

Organické kyseliny podporují funkce jater, urychlují peristaltiku střev, předcházejí únavě, která je obvykle způsobena nahromaděním kyseliny mléčné a máselné v těle. Působí antioxidačně, působí při nechuti k jídlu.

 

Gomasio

GOMA = znamená sezamová semena, SHIO = znamená sůl. Z toho vyplývá, že se gomasio připravuje ze sezamových semen a soli, někdy se používá také semínko lněné.

Gomasio podporuje trávení, vstřebávání živin ze stravy ve střevech, posiluje a zlepšuje kvalitu krve. Posiluje nervový systém, odstraňuje únavu, pomáhá mírnit bolesti (např. zubů a hlavy). Pomáhá při těhotenské nevolnosti a při pocitu na zvracení. Je vhodné při osteoporóze a při nedostatku vápníku.

Poměry jednotlivých složek se řídí podle toho, za jakým účelem bude gomasio používáno. Lze jej zakoupit již hotové v obchodech se zdravou výživou.

 

Jak se gomasio připravuje:

Příprava vypadá složitě, ale při troše vůle a trpělivosti se to rychle naučíte. Aby gomasio bylo jako lék, má být připraveno pečlivě a přesně.

 

  1. krok: Semínka pečlivě propláchneme protože někdy obsahují malé kamínky, které je nutno vytřídit. Pak je opražte na předehřáté pánvi, na malém nebo středním plameni. Musíte je stále dřevěnou vařečkou míchat a čas od času pánví zatřepat. Když semena začínají praskat, zkuste jedno semeno zmáčknout mezi palcem a čtvrtým prstem. Jestliže lehce praskne a rozmázne se, je opražení dostatečné. Pak semena vysypte z pánve a nechte je ochladit.
  2. krok: Pražte mořskou sůl po několik minut na pánvi na středním plameni. Stále míchejte. Sůl pražte tak dlouho, až se vytratí silný pach. Během pražení se ztratí vlhkost soli, vypaří se. Po opražení je možné velice snadno sůl rozdrtit na prášek, takže olej ze semen obalí každou částečku soli.
  3. krok: Rozdrťte sůl ve třecí misce suribachi až je velmi jemná. Pak přidejte semeno v žádaném množství. Obě součásti pomalu společně třete. Celé umění výroby gomasia spočívá právě v tomto třecím pochodu. Je obtížné připravit gomasio bez použití třecí misky suribachi. V běžné třecí misce to jde – ale dost obtížně. Suribachi lze koupit v obchodech se zdravou výživou. Pokud si seženete suribachi (stojí kolem 400 Kč a dá se v kuchyni použít nejen na gomasio) není jeho příprava nic těžkého. Gomasio je velmi chutné a tato námaha jistě stojí za to. Jako náhradu za suribachi můžeme použit mlýnek na mák, ale hotový produkt nemá takové léčebné účinky.
  4. krok: Pokračujeme tím, že semínky a sůl společně třeme krouživým pohybem bez použití zvýšené síly či tlaku (rozetřeme asi 80% semínek). Při tření musí být obě součásti teplé aby olej ze semen obalil každou částečku soli a gomasio nemělo slanou chuť.

Hotové gomasio uložené v uzavřené sklenici musí být skladováno maximálně 14 dnů v lednici, jinak žlukne!

Sůl je v gomasiu vhodně navázána na sezamový olej a neškodí tolik organismu. Obsahuje velké množství vápníku, železa a vitamínů skupiny B. Slouží ke kořenění obilovin, zeleniny, rýže nebo jej můžete přidat kamkoliv dle fantazie.

Jako lék se může pojídat samotné po lžičkách.

Smysl přípravy gomasia:

Spočívá v tom, že se tělu umožňuje absorbce malých množství soli, bez vyvolání nadměrné žízně. V tomto přípravku jsou všechna zrníčka soli obalena jemnou vrstvou oleje. Proto správné gomasio nemá slanou chuť.

Působení gomasia:.

  • V krvi neutralizuje kyseliny a tím mírní únavu.
  • Vyživuje a posiluje nervový systém, zvláště nervový systém autonomní.
  • Gomasio vytváří dle východní medicíny stabilní a správný poměr jinových a jangových prvků v těle a tím posiluje přirozenou imunitu.
  • Denní konzumace gomasia posiluje organismus a pomáhá předcházet nemocem.
  • Léčebně se používá zvláště silné gomasio a to při bolestech hlavy, nevolnosti, zvracení (zvláště vhodné v těhotenství), při poruchách rovnováhy, menstruačních bolestech nebo bolestech zubů, při silné osteoporóze.V těchto případech můžete jíst gomasio samotné, nebo si ho dát do čaje.

 

 

Tahini

Pasta ze sezamových semínek, obsahuje mnoho zdraví prospěšných látek jako například vysoké množství vitamínu E, vitamíny B1, B2, B3, B5 a B15. Je bohatá na minerály jako jsou například fosfor, draslík, zinek, lecitin, hořčík a železo. Je označována za jeden z nejlepších zdrojů vápníku a obsahuje údajně dokonce více bílkovin než většina ořechů.

Účinky tahini:

  • pomáhá při detoxikaci jater
  • zabraňuje anémii
  • je snadně stravitelná
  • obsahuje vysoké množství nenasycených tuků
  • Je doporučována také při onemocnění sliznice, nehtů, vlasů
  • pomáhá udržovat zdravou kůži
  • zvyšuje imunitu
  • zlepšuje látkovou výměnu
  • je vhodná při hubnutí

 

Použití:

Její použití je vcelku univerzální, i když se v české kuchyni moc nevyskytuje a to je velká škoda. Použít jí můžete například místo másla, přidává se do hummusu z cizrny i do halvy. Připravit z ní můžete skvělý dresing na salát, přidat k masu, na pečený lilek, na vařenou brokolici, na palačinky, na placky, do dezertů, na pečení, vyrobit z ní omáčku na rýži nebo ryby a mnoho dalších variant, fantazii se meze nekladou.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *